תנ"ך על הפרק - שמואל א כז - חומת אנך

תנ"ך על הפרק

שמואל א כז

259 / 929
היום

הפרק

וַיֹּ֤אמֶר דָּוִד֙ אֶל־לִבּ֔וֹ עַתָּ֛ה אֶסָּפֶ֥ה יוֹם־אֶחָ֖ד בְּיַד־שָׁא֑וּל אֵֽין־לִ֨י ט֜וֹב כִּ֣י הִמָּלֵ֥ט אִמָּלֵ֣ט ׀ אֶל־אֶ֣רֶץ פְּלִשְׁתִּ֗ים וְנוֹאַ֨שׁ מִמֶּ֤נִּי שָׁאוּל֙ לְבַקְשֵׁ֤נִי עוֹד֙ בְּכָל־גְּב֣וּל יִשְׂרָאֵ֔ל וְנִמְלַטְתִּ֖י מִיָּדֽוֹ׃וַיָּ֣קָם דָּוִ֔ד וַיַּעֲבֹ֣ר ה֔וּא וְשֵׁשׁ־מֵא֥וֹת אִ֖ישׁ אֲשֶׁ֣ר עִמּ֑וֹ אֶל־אָכִ֥ישׁ בֶּן־מָע֖וֹךְ מֶ֥לֶךְ גַּֽת׃וַיֵּשֶׁב֩ דָּוִ֨ד עִם־אָכִ֥ישׁ בְּגַ֛ת ה֥וּא וַאֲנָשָׁ֖יו אִ֣ישׁ וּבֵית֑וֹ דָּוִד֙ וּשְׁתֵּ֣י נָשָׁ֔יו אֲחִינֹ֙עַם֙ הַיִּזְרְעֵאלִ֔ית וַאֲבִיגַ֥יִל אֵֽשֶׁת־נָבָ֖ל הַֽכַּרְמְלִֽית׃וַיֻּגַּ֣ד לְשָׁא֔וּל כִּֽי־בָרַ֥ח דָּוִ֖ד גַּ֑ת וְלֹֽא־יוסףיָסַ֥ףע֖וֹד לְבַקְשֽׁוֹ׃וַיֹּ֨אמֶר דָּוִ֜ד אֶל־אָכִ֗ישׁ אִם־נָא֩ מָצָ֨אתִי חֵ֤ן בְּעֵינֶ֙יךָ֙ יִתְּנוּ־לִ֣י מָק֗וֹם בְּאַחַ֛ת עָרֵ֥י הַשָּׂדֶ֖ה וְאֵ֣שְׁבָה שָּׁ֑ם וְלָ֨מָּה יֵשֵׁ֧ב עַבְדְּךָ֛ בְּעִ֥יר הַמַּמְלָכָ֖ה עִמָּֽךְ׃וַיִּתֶּן־ל֥וֹ אָכִ֛ישׁ בַּיּ֥וֹם הַה֖וּא אֶת־צִֽקְלָ֑ג לָכֵ֞ן הָיְתָ֤ה צִֽקְלַג֙ לְמַלְכֵ֣י יְהוּדָ֔ה עַ֖ד הַיּ֥וֹם הַזֶּֽה׃וַֽיְהִי֙ מִסְפַּ֣ר הַיָּמִ֔ים אֲשֶׁר־יָשַׁ֥ב דָּוִ֖ד בִּשְׂדֵ֣ה פְלִשְׁתִּ֑ים יָמִ֖ים וְאַרְבָּעָ֥ה חֳדָשִֽׁים׃וַיַּ֤עַל דָּוִד֙ וַֽאֲנָשָׁ֔יו וַֽיִּפְשְׁט֛וּ אֶל־הַגְּשׁוּרִ֥יוהגרזיוְהַגִּזְרִ֖יוְהָעֲמָלֵקִ֑י כִּ֣י הֵ֜נָּה יֹשְׁב֤וֹת הָאָ֙רֶץ֙ אֲשֶׁ֣ר מֵֽעוֹלָ֔ם בּוֹאֲךָ֥ שׁ֖וּרָה וְעַד־אֶ֥רֶץ מִצְרָֽיִם׃וְהִכָּ֤ה דָוִד֙ אֶת־הָאָ֔רֶץ וְלֹ֥א יְחַיֶּ֖ה אִ֣ישׁ וְאִשָּׁ֑ה וְלָקַח֩ צֹ֨אן וּבָקָ֜ר וַחֲמֹרִ֤ים וּגְמַלִּים֙ וּבְגָדִ֔ים וַיָּ֖שָׁב וַיָּבֹ֥א אֶל־אָכִֽישׁ׃וַיֹּ֣אמֶר אָכִ֔ישׁ אַל־פְּשַׁטְתֶּ֖ם הַיּ֑וֹם וַיֹּ֣אמֶר דָּוִ֗ד עַל־נֶ֤גֶב יְהוּדָה֙ וְעַל־נֶ֣גֶב הַיַּרְחְמְאֵלִ֔י וְאֶל־נֶ֖גֶב הַקֵּינִֽי׃וְאִ֨ישׁ וְאִשָּׁ֜ה לֹֽא־יְחַיֶּ֣ה דָוִ֗ד לְהָבִ֥יא גַת֙ לֵאמֹ֔ר פֶּן־יַגִּ֥דוּ עָלֵ֖ינוּ לֵאמֹ֑ר כֹּֽה־עָשָׂ֤ה דָוִד֙ וְכֹ֣ה מִשְׁפָּט֔וֹ כָּל־הַ֨יָּמִ֔ים אֲשֶׁ֥ר יָשַׁ֖ב בִּשְׂדֵ֥ה פְלִשְׁתִּֽים׃וַיַּאֲמֵ֥ן אָכִ֖ישׁ בְּדָוִ֣ד לֵאמֹ֑ר הַבְאֵ֤שׁ הִבְאִישׁ֙ בְּעַמּ֣וֹ בְיִשְׂרָאֵ֔ל וְהָ֥יָה לִ֖י לְעֶ֥בֶד עוֹלָֽם׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

מאת:

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק

ויקם דוד ויעבור. אפשר דבזה הורה ענותנותו דגם שראה בעיניו כי ה' עמו ואתרחישו ליה נסים עכ"ז היה ירא שמא חטא. וזהו ענוה יתירה לכן כתיב ויקם דוד שקימה היתה לו להיות עניו ושלא להחשיב עצמו ולירא מה' תמיד:אל אכיש. הגם שקודם ברח מאכיש עתה שנתפרסם דשאול רודף אחריו וחושב אותו למורד ומה גם כי עתה בא עם שש מאות איש דזה מורה כי יש לו חיל למרוד בשאול לכן עתה בא אל אכיש. ואפשר שזה אחר ולכך כתיב בן מעוך שאינו אכיש שברח ממנו שהיה אחיו של גלית. מפרשים: ושתי נשיו אחינעם היזרעאלית ואביגיל אשת נבל הכרמלית. הקדים אחינעם שלקחה בתולה ולא הי"ל בעל אחר משא"כ אביגיל שהיתה בתחילה אשת נבל. כלי יקר. ואפשר דנודע דאביגיל היא חשובה מאד שהיתה בעלת שכל ויפת תואר ונביאה והצילתו מבא בדמים ואי הוה כתיב אביגיל ואחינעם לא ידענו שאחינעם חשובה גם כן לכן הקדים אחינעם לומר שהיא חשובה הרבה. כי לאביגיל אין צריך ללמד שהיא חשובה. ואמר אשת נבל דזה חשיבותה שהיתה ביד הנחש וניצולה ונתעלית להיות אשת מלך חסיד והוא אדה"ר כמש"ל מיסוד רבינו האר"י זצ"ל: ויוגד לשאול כי ברח דוד גת וכו'. אפשר שהמגיד לשאול למצוא חן בעיניו אמר לו שהוא מגיד לו דבר חכמה וזהו ויגד כמשפט לשון הגדה כמ"ש בזהר הקדוש. וכונתם דאע"ג דאיהו לא חזי מזליה חזי שאין לו תקומה ורגלוהי דאיניש אינון ערבין ליה כי שם יהרגוהו בשנאתם אותו שהרג גלית. ובזה נחה דעתו של שאול. ולו חכמו ישכילו כי אדרבא דוד גת גימטריא זית לרמוז שיהיה כזית רענן ויהי כזית הודו. גם אכיש גימטריא שאל והוא שאול חסר וי"ו דאות וי"ו מורה חיים כי הן בעון קרב מיתת שאול כי הן מחסור אות וי"ו: את צקלג. אפשר רמז כי עיר צקלג גימטריא תק"ב שהם שני חיי האבות עם הכולל לומר כי מגן אבות בעזרו: ימים וארבעה חדשים. העיקר כמו שבאר רש"י ז"ל וכדמוכח מרז"ל שהם ארבעה חדשים ושני ימים: אל פשטתם. כמו אן פשטתם. מפרשים. ולדעת מי שפירש לא פשטתם היום כלומר לא עשיתם מאומה א"ש תשובת דוד על נגב יהודה וכו' כונתו שבאלו לא פשטו. ומן השמים שמו בפי אכיש לשון זה כדי שישיב דוד דברי אמת ואכיש לא הבין:

תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך